Złożenie wniosku w zależności od wnioskowanego rodzaju ulgi. Postępowanie kończy się decyzją administracyjną Prezydenta Miasta Mielca umarzającą zobowiązanie z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub decyzją o rozłożeniu na raty zaległości lub decyzją o odroczeniu terminu płatności bądź odmawiającą udzielenia powyższych ulg.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 733).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 1154).
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 468).
Pisemny wniosek o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty lub umorzenie zaległości (w zależności od wnioskowanego rodzaju ulgi)
- Podatnik będący osobą fizyczną nieprowadzący działalności gospodarczej składa wniosek o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty lub umorzenie zaległości podatkowej / odsetek za zwłokę (w zależności od wnioskowanego rodzaju ulgi) wraz z uzasadnieniem i dokumentami przedstawiającymi sytuację finansową i materialną podatnika oraz osób wspólnie z nim zamieszkujących.
Do wniosku należy załączyć między innymi:
- Przedsiębiorstwa oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą składa wniosek o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty lub umorzenie zaległości podatkowej / odsetek za zwłokę (w zależności od wnioskowanego rodzaju ulgi) wraz z uzasadnieniem i dokumentami przedstawiającymi sytuację finansową i materialną podatnika oraz osób wspólnie z nim zamieszkujących; bez względu na formę organizacyjno-prawną (ewentualnie umorzenie będzie pomocą publiczną w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej)
Do wniosku należy załączyć między innymi:
-Pełnomocnictwo: w przypadku występowania przez pełnomocnika oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa (adwokat, radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty
Wniosek o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy złożyć w wersji papierowej (tradycyjnej) lub w wersji elektronicznej przez platformę e-puap lub system e-doręczeń:
1. tradycyjnie (papierowo): na dzienniku podawczym Biura Obsługi Mieszkańca Urzędu Miejskiego w Mielcu przy
ul. Żeromskiego 26; 39-300 Mielec.
2. elektronicznie:
- e-PUAP - adres skrytki: /w121nc8nfz/Skrytka ESP
- e-doręczenie - adres skrytki: AE:PL-96779-20264-RSFJV-26
Wydział Środowiska i Energii Urzędu Miejskiego w Mielcu, ul. Żeromskiego 23 (budynek za policją), pokój nr 14
1. Złożenie wniosku w zależności od rodzaju ulgi jest wolne od opłat.
2. Opłata skarbowa:
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Mielcu (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach kasie Urzędu.
4. Numer konta, na który należy wpłacać opłatę skarbową: 04 1020 4391 0000 6702 0188 9583
- Od wydanej decyzji odmownej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu, 39-400 Tarnobrzeg, ul. Św. Barbary 12, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Mielec, w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
- O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
- Wniosek o udzielenie ulgi może zostać złożony przez wnioskodawcę przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
- Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
- W razie braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca wezwany zostanie do ich uzupełnienia. Jeżeli wniosek nie zostanie załatwiony we właściwym terminie organ podatkowy zawiadamia stronę podając przyczyny niedotrzymania terminu wyznaczając nowy termin.
- Przy udzieleniu ulgi w postaci rozłożenia na raty zaległości podatkowej lub odroczenia terminu zapłaty zaległości naliczana jest opłata prolongacyjna w wysokości 50 % odsetek za zwłokę obowiązujących na dzień wydania decyzji. Opłata prolongacyjna naliczanajest za okres od dnia następującego po dniu, w którym złożono wniosek o udzielenie ulgi do dnia upływu terminu zapłaty.