Przydział lokali na czas nieoznaczony i lokali w ramach najmu socjalnego z mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec

← Usługi

Opis ogólny

1. Osoby ubiegające się o przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec, składają pisemny wniosek o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Miejskiej Mielec wraz z wymaganymi załącznikami.

2. Kontrolę społeczną trybu rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokalu na czas nieoznaczony i najem socjalny sprawuje Komisja Mieszkaniowa powoływana zarządzeniem przez Prezydenta Miasta Mielca.

3. Komisja rozpatruje wnioski, gdy w zasobie mieszkaniowym Gminy pojawiają się wolne lokale.

4. Prezydent, po uzyskaniu wyników pracy Komisji, sporządza listę mieszkaniową osób zakwalifikowanych do otrzymania lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Miejskiej Mielec.

5. Wnioskodawca jest informowany pisemnie o liczbie uzyskanych punktów oraz kolejności umieszczenia na liście mieszkaniowej.

6. Zawieranie umów najmu lokalu na czas nieoznaczony oraz najmu socjalnego lokalu następuje według kolejności umieszczenia na liście mieszkaniowej, przy uwzględnieniu rodzaju lokalu odpowiedniego do liczby członków rodziny osoby zakwalifikowanej do zawarcia umowy najmu.

Podstawa prawna

1. Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 725),

2. Uchwała Nr XLIX/484/2018 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 22 czerwca 2018 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec, zmieniona Uchwałą nr LI/523/2018 Rady Miejskiej z dnia 27 września 2018 r. o zmianie uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec.

3. Zarządzenie nr 227/2024 Prezydenta Miasta Mielca z dnia 4 listopada 2024 r. w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej.

Wymagane dokumenty

Pisemny wniosek, do którego należy dołączyć:

1) oświadczenie o zamieszkiwaniu na terenie gminy. W przypadku osób, które oświadczyły, że zamieszkują na terenie gminy przez okres co najmniej 5 lat okazują do wglądu kopie deklaracji podatkowej za ten okres, jeżeli dotyczy,

2) deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku,

3) zaświadczenia o dochodach wnioskodawcy i osób wykazanych we wniosku do wspólnego zamieszkania z ostatnich trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku ze wszystkich źródeł ich uzyskania bądź oświadczenie o braku uzyskania dochodów,

4) oświadczenie o braku tytułu prawnego do lokalu lub kopię tytułu prawnego do lokalu, w którym wnioskodawca obecnie zamieszkuje,

5) oświadczenie o stanie majątkowym,

6) w odniesieniu do wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych – zaświadczenie potwierdzające pobyt w pieczy zastępczej wydane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mielcu,

7) w przypadku, gdy wnioskodawca lub osoby wykazane do wspólnego zamieszkania są osobami niepełnosprawnymi w stopniu znacznym – orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność wydane przez Powiatowy lub Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności,

8) zaświadczenie administracji/właściciela lokalu/budynku o niezaleganiu z opłatami czynszu.

Do wniosku powinny być również dołączone jeszcze inne dokumenty, a w razie ich braku oświadczenia, potwierdzające sytuację mieszkaniową i rodzinną wnioskodawcy oraz osób wykazanych do wspólnego zamieszkania, od istnienia których zależy kolejność umieszczenia na liście mieszkaniowej. Kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo umieszczenia na liście mieszkaniowej, czyli liście według kolejności której realizowane są skierowania do zawarcia umowy najmu, są zawarte w § 8 uchwały w odniesieniu do najmu na czas nieoznaczony oraz w § 9 uchwały w przypadku najmu socjalnego.

Ta usługa wymaga podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego.

Sposób dostarczenia dokumentów

Złożenie wniosku wraz z wymaganymi załącznikami w Punkcie Obsługi Klienta w Urzędzie Miejskim w Mielcu ul. Żeromskiego 26, 39-300 Mielec.

Termin realizacji

Ocena formalna wniosku dokonywana jest w terminie do 30 dni od dnia jego złożenia.

Miejsce załatwienia

Wydział Gospodarki Miejskiej Urzędu Miejskiego w Mielcu, ul. Żeromskiego 23, pok. 12, 39-300 Mielec

Opłaty

Bez opłat

Telefon kontaktowy

17 787 44 39

Osoba kontaktowa

Justyna Pęk - podinspektor

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.

Informacje dodatkowe

Zgodnie z Uchwałą:

1. Oddanie w najem na czas nieoznaczony lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy może nastąpić na rzecz osób, które spełniają łącznie następujące warunki:

1) są członkami wspólnoty samorządowej gminy,

2) mają niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe,

3) prowadzą gospodarstwa domowe o niskich dochodach, określonych w § 4 wspomnianej Uchwały.

2. Oddanie w najem socjalny lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego gminy może nastąpić na rzecz osób, które spełniają łącznie następujące warunki:

1) są członkami wspólnoty samorządowej gminy,

2) nie mają tytułu prawnego do lokalu,

3) dochody ich gospodarstwa domowego nie przekraczają wysokości określonej w § 5 wspomnianej Uchwały.

Wniosek można pobrać:

1. w budynku Urzędu Miejskiego w Mielcu, ul. Żeromskiego 23, pokój nr 12.,

2. na stronie internetowej https://eurzad.um.mielec.pl/

3. na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Mielcu, w zakładce dla mieszkańca – sprawy mieszkaniowe

https://www.mielec.pl/sprawy-mieszkaniowe/

FORMULARZ DO POBRANIA:

1. Uchwała Nr XLIX/484/2018 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 22 czerwca 2018 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec, zmieniona Uchwałą nr LI/523/2018 Rady Miejskiej z dnia 27 września 2018 r. o zmianie uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Mielec.

2. Wniosek o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego Gminy Miejskiej Mielec.

3. Oświadczenie o zamieszkiwaniu na terenie gminy.

4. Oświadczenie o stanie majątkowym.

5. Deklaracja o dochodach gospodarstwa domowego.

6. Oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu położonego w Mielcu lub pobliskiej miejscowości.

7. Zarządzenie Nr 1335/2018 z dnia 19 lipca 2018 r. w sprawie w sprawie określenia wzoru wniosku o najem lokalu, wzorów kart oceny wniosku o najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego oraz wzoru wniosku o zamianę lokali.

8. Zarządzenie nr 1431/2018 Prezydenta Miasta Mielca z dnia 23 października 2018 r. o zmianie zarządzenia w sprawie określenia wzoru wniosku o najem lokalu, wzorów kart oceny wniosku o najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego oraz wzoru wniosku o zamianę lokali.

9. Zarządzenie nr 612/2025 Prezydenta Miasta Mielca z dnia 15 września 2025 r. o zmianie zarządzenia w sprawie określenia wzoru wniosku o najem lokalu, wzorów kart oceny wniosku o najem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego oraz wzoru wniosku o zamianę lokali.

Dokumenty do pobrania dla tej sprawy