Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

← Usługi

Opis ogólny

Usługa umożliwia złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.

Podstawa prawna

1. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.).

2. Uchwałą Nr LI/521/2018 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 27 września 2018 r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Miejskiej Mielec miejsc sprzedaży napojów alkoholowych.

3. Uchwałą Nr LI/520/2018 Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 27 września 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży, jak i poza miejscem sprzedaży na terenie Gminy Miejskiej Mielec

4. Kodeks Postępowania Administracyjnego, definiujący sposób prowadzenia postępowania (tj.: Dz.U. z 2021 r. poz. 735).

Wymagane dokumenty

1. Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, który zawiera:

- oznaczenie rodzaju zezwolenia,

- oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adres zamieszkania,

- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,

- przedmiot działalności gospodarczej,

- NIP przedsiębiorcy,

- adres punktu sprzedaży,

- adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego),

2. Załączniki:

- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,

- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,

- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tj.: Dz. U. 2020 r., poz.2021 z późn. zm).

pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty skarbowej

Ta usługa wymaga podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub profilu zaufanego.

Sposób dostarczenia dokumentów

Elektronicznie, pocztą, osobiście

Termin realizacji

Do 30 dni

Miejsce załatwienia

Urząd Miejski w Mielcu, ul. Żeromskiego 23 pok. 25

Opłaty

1. Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w pierwszym roku są wnoszone z góry (proporcjonalnie do okresu ważności) i za cały rok wynoszą:

- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa,

- 525 zł na sprzedaż napojów od 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa),

- 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 % alkoholu.

Prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim są obowiązani do złożenia do dnia 31 stycznia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim.

2. Opłatę za korzystanie w następnym roku z zezwolenia przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży , w którym roczna wartość sprzedaży tych napojów przekroczyła:

- 37.500 zł dla napojów alkoholowych do 4,5 % w tym piwa wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim;

- 37.500 zł dla napojów alkoholowych od 4,5 % do 18% zawartości alkoholu

(z wyjątkiem piwa ) wnosi w wysokości 1,4 % ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;

- 77,000 zł dla napojów alkoholowych powyżej 18 % zawartości alkoholu wnosi w wysokości 2,7 % ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim.

Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła w. w. wartości, wnoszą opłatę określoną w punkcie 1.

Opłata jest wnoszona na rachunek gminy ratalnie w nieprzekraczalnych terminach do 31 stycznia, do 31 maja i do 30 września danego roku kalendarzowego.

Wartość sprzedaży - kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe, z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego.

Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17,00 zł.

Telefon kontaktowy

17 787 40 34

Osoba kontaktowa

Artur Wróbel ? Główny specjalista

Tryb odwoławczy

- Zażalenie na postanowienie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia i składa się w tut. urzędzie. Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji za pośrednictwem Prezydenta Miasta Mielca.

Informacje dodatkowe

1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona po spełnieniu następujących warunków:

- posiadanie zezwolenia,

- wniesienia opłaty,

- zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,

- w terminach do dnia 1 lutego, 1 czerwca, 1 października każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem, okazanie przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty,

- posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży,

- wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,

- zgłoszenie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,

- prowadzenie sprzedaży w punkcie sprzedaży spełniającym wymogi określone przez radę gminy, na podstawie art. 12 ust. 1 i 2.

- przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

2. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z braku oświadczenia o wartości sprzedaży lub niedokonania opłaty może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu

1. Opinia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mielcu (obligatoryjnie, w formie postanowienia).

2. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych na miejscu i poza miejscem sprzedaży:

a) do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa,

b) powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu,

c) powyżej 18 % zawartości alkoholu.

3 Decyzja o odmowie wydania zezwolenia.

Wersję papierową wniosku o wydanie zezwolenia można pobrać w Urzędzie Miejskim w Mielcu, ul. Żeromskiego 23 pok. 25 oraz na stronie internetowej:www.mielec.pl w zakładce „zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych”