1. Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy ujętego w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały na terenie gminy lub w obwodzie właściwym dla adresu stałego zamieszkania na terenie gminy (na podstawie decyzji o ujęciu w stałym obwodzie głosowania).
Wyborca w chwili udzielania pełnomocnictwa musi przebywać na terenie gminy.
W wyborach wójta akt pełnomocnictwa sporządza się na pierwsze i ponowne głosowanie odrębnie
2. Wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych może udzielić pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu w wyborach, zwanego dalej "pełnomocnictwem do głosowania". Dotyczy to również wyborcy, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.
3. Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
4. Głosowanie przez pełnomocnika jest wyłączone, w przypadku głosowania w zakładzie leczniczym, domu pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym oraz w oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, domu studenckim lub zespołach domów studenckich, obwodach głosowania utworzonych za granicą, na polskich statkach morskich, a także w przypadku zgłoszenia przez wyborcę niepełnosprawnego lub wyborcę, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat, zamiaru głosowania korespondencyjnego.
1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks Wyborczy.
2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do: Sejmu RP i do Senatu RP, Prezydenta RP, do Parlamentu Europejskiego w RP, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2. Pisemna zgoda osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
3. Kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 60 lat.
4. Kopia dokumentu potwierdzającego pozostawanie wyborcy z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa, w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli (tylko w przypadku, gdy taki stosunek istnieje).
5. Dowody osobiste lub inne dokumenty ze zdjęciem potwierdzające tożsamość uczestników postępowania (do wglądu).
Osobiście lub przez pełnomocnika: w formie papierowej do siedziby Urzędu Miejskiego w Mielcu albo w formie elektronicznej na adres e-Doręczeń lub adres e-PUAP Urzędu Miejskiego w Mielcu.
Urząd Miejski w Mielcu Wydział Organizacyjno–Administracyjny Referat Spraw Obywatelskich pok. nr 3, ul. Żeromskiego 26, 39 – 300 Mielec
Procedura sporządzenia aktu pełnomocnictwa jest wolna od opłat.
Tryb odwoławczy nie występuje.
Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania mają:
1. Wyborcy niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
2. Wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.
3. Wyborcy ujęci w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub stale zamieszkali na terenie gminy, którzy przebywają na terenie gminy w chwili udzielania pełnomocnictwa.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania. Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach.
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca udzielający pełnomocnictwa składa wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której jest wpisany do rejestru wyborców. Wniosek taki należy złożyć najpóźniej w 9 dniu przed dniem wyborów oraz najpóźniej w 9 dniu przed dniem ponownego głosowania w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta, jeżeli wybory obejmują dwie tury głosowania.
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na 2 dni przed dniem ponownego głosowania stosownego oświadczenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu może zagłosować osobiście, pod warunkiem, że zrobi to wcześniej niż pełnomocnik.
FORMULARZ DO POBRANIA:
1. Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2. Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.